Toimitusjohtajan
katsaus 2024
Panostaja teki vuonna 2024 merkittävän kannattavuusparannuksen kaikissa sijoituskohteissaan haastavassa markkinatilanteessa. Yrityskauppamarkkina oli haastava tilikaudella 2024. Panostajan oma tiimi vahvistui strategian mukaisesti, kun saimme uutta osaamista ohjelmistoliiketoiminnan osalta.
Panostaja
Panostaja lyhyesti
Panostaja on suomalaisiin palvelu- ja ohjelmistoalan pk-yrityksiin keskittynyt kasvunkumppani, joka kehittää ja auttaa yrityksiä saavuttamaan täyden potentiaalinsa. Panostaja on sijoittanut kasvaviin, ainutlaatuisiin suomalaisiin pk-yrityksiin ja rakentanut uusia suomalaisia menestystarinoita jo 40 vuoden ajan. Panostaja etsii aktiivisesti uusia yrityksiä, joilla on intoa jatkuvaan kehittämiseen ja liiketoimintansa kasvattamiseen.
Sijoitamme kasvaviin pk-yrityksiin
Haluamme auttaa yrityksiä saavuttamaan täyden potentiaalinsa ja rakentaa yhdessä heidän kanssaan menestystarinoita. Olemme sijoitusyhtiö, joka omistaa ja kehittää ainutlaatuisia palvelu- ja ohjelmistotoimialojen pk-yrityksiä. Sijoittaminen kasvaviin ja listaamattomiin, suomalaisiin pk-yrityksiin kiinnostaa monia, ja me pystymme tarjoamaan siihen sijoituskohteidemme ja toimintamallimme kautta hyvän kanavan.
Etsimme aktiivisesti yrityksiä, joilla on intoa jatkuvaan kehittämiseen ja liiketoimintansa kasvattamiseen. Kun yrityksellä on terve talous ja potentiaali kasvuun, on yrityksen Panostajan tuella mahdollista nousta oman alansa kärkijoukkoon. Sijoituskohteidemme kasvupotentiaalin tunnistaminen, kasvun mahdollistaminen ja omistaminen ovat vastuullista ja pitkäjänteistä työtä menestyksen eteen. Perustehtävämme on aina luoda arvoa vastuullisena omistajakumppanina muutoksen läpivientiä ja kasvua kiihdyttäen.
Tapamme toimia: aktiivisen omistajuuden malli
Panostajan aktiivisen omistajuuden malli on jaettu neljään osa-alueeseen: hankintaprosessiin, haltuunottoprosessiin, kehittämisvaiheeseen ja irtaantumiseen.
Hankinta
Yrityksen arvonluontipotentiaalin tunnistaminen ja sijoitusstrategian luominen
Osuuden ostaminen ja muiden omistajien sitouttaminen
Sijoitus omasta taseesta mahdollistaa omaehtoisen ja joustavan omistushorisontin
Haltuunotto
Ensimmäiset 100 päivää: syvällinen sukeltaminen Panostajan toimintamalliin.
Kohdetiimin määritteleminen ja hallitustyöskentelyn aloitus.
Yhtiön strategian kehittäminen sekä vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan rakentaminen ja kehittäminen.
Kehittäminen
Sijoitusstrategian toimeenpanon tukeminen ja mahdollistaminen
Systemaattinen arvonluonnin toimintamalli – kehitysohjelmat, työkalut ja järjestelmät
Johtamisen ja osaamisen kehittäminen sekä pysyvän arvonluonnin varmistaminen
Irtaantuminen
Oikean irtaantumishetken valitseminen yhdessä omistajakumppanien kanssa
Arvonnousun realisoiminen omistuksen myynnin yhteydessä
Panostaja sijoituskohteena ja omistajana
Panostaja on aktiivinen omistaja ja kasvun kumppani, mikä tarkoittaa sitä, että se kehittää ja kasvattaa yhtiöidensä arvoa aktiivisesti yhdessä sovituin keinoin. Panostaja kulkee kasvun matkaa tiiviisti yhdessä yritystensä kanssa ja auttaa ja sparrailee haastavissa tilanteissa. Panostaja tarjoaa sijoittajille ainutlaatuisen kanavan sijoittaa korkean tuotto-odotuksen omaaviin suomalaisiin kasvuyhtiöihin hajautetulla portfoliolla.
Panostaja on sijoitusyhtiö, joka kehittää aktiivisena omistajana palvelu- ja ohjelmistoalojen yrityksiä. Panostaja tarjoaa sijoittajille ainutlaatuisen kanavan sijoittaa korkean tuotto-odotuksen omaaviin suomalaisiin kasvuyhtiöihin tasapainoisesti hajautetulla portfoliolla. Yhtiön tavoitteena on olla halutuin kumppani liiketoimintansa myyville yrittäjille, parhaille johtajille sekä sijoittajille. Panostaja kasvattaa yhdessä kumppaniensa kanssa omistaja-arvoa ja luo suomalaisia menestystarinoita.
Panostajalle aktiivinen omistajuus on auttamista ja säännöllistä sparrailua – ja ennen kaikkea kumppanuutta. Panostajalle on tärkeää luoda portfolioyrityksensä kanssa heti ensiaskeleista lähtien yhteinen omistajastrategia eli näkemys siitä, miten arvoa luodaan ja yhtiötä kasvatetaan. Kasvua tehdään yhdessä, tasavertaisina omistajina, vaikkakin yhtiöt säilyttävät yhteistyössä itsenäisyytensä.
Panostajan aktiivisen omistajuuden malli on jaettu neljään osa-alueeseen: hankintaprosessiin, haltuunottoprosessiin, kehittämisvaiheeseen ja irtaantumiseen. Panostaja on pk-yrityksen kumppani tietyn ajanjakson ajan, joka voi olla esimerkiksi kolme tai 10 vuotta, tai kun esimerkiksi suunnitellut tavoitteet on toteutettu.
Panostajalla on strategiassaan kolme päätavoitetta:
- pääomasijoitustoimialan paras osaamisen keskittyminen ja neuvonantajaverkosto valituille palvelu- ja ohjelmistotoimialoille Suomessa,
- kasvutrendien tukema tasapainoinen sijoituskohteiden portfolio, jonka kokonaisarvonluontia tukee myös sijoituskohteiden keskinäinen osaamissynergia, sekä
- vastuullisuuden sisällyttäminen keskeiseksi osaksi arvonluontia ja sijoitustoimintaa.
Panostajan sijoituskriteerien mukaisia potentiaalisia sijoituskohteita ovat suomalaiset palvelu- ja ohjelmistoyritykset liikevaihtoluokassa 5–50 miljoonaa euroa. Sijoituskohteilla on merkittävä kasvupotentiaali, ennustettava positiivinen kassavirta, osaava johto sekä vastuullinen liiketoimintamalli. Arvonluontimme realisoituu yhdessä omistajakumppaniemme kanssa omaehtoisesti valittuna irtaantumishetkenä.
Miksi sijoittaa Panostajaan?
- Toimialafokuksella kilpailuetua
- Listaamattomien kasvuyritysten korkea tuottopotentiaali
- Kasvutrendien tukema tasapainoinen sijoitussalkku
- Aktiivinen arvonluonti
Tutustu lisää: Panostaja sijoituskohteena – Panostaja
Vuosi 2024 ja näkymät vuodelle 2025
Panostajan keskeisenä tavoitteena tilikaudella 2024 on ollut pitkäjänteinen työ kannattavuuden parantamisessa. Vaikka Suomen talouskehitys oli ennustettua heikompi, yhtiön sijoituskohteiden kannattavuus parani tilikaudella 3,6 miljoonaa euroa. Sijoituskohteissa liikevaihto kasvoi kolmessa sijoituskohteessa. Koko konsernin liikevaihto laski kaksi prosenttia. Tilikauden aikana on tehty aktiivista työtä uusien sijoitusmahdollisuuksien parissa. Yrityskauppamarkkina on kuitenkin ollut hiljainen koko vuoden 2024.
Tilikausi 2024 lyhyesti
Tilikaudella 1.11.2023–31.10.2024 Panostaja jatkoi pitkäjänteistä työtä kannattavuuden parantamiseksi. Työ tuotti tulosta, sillä yhtiö teki merkittävän kannattavuusparannuksen haastavassa markkinatilanteessa. Kannattavuusparannus saavutettiin kaikissa Panostajan sijoituskohteissa, minkä ansiosta liikevoitto parani yhteensä 3,6 miljoonaa euroa tilikaudella.
Vuonna 2024 Suomen taloustilanne jatkui vaisuna, mikä heijastui sijoituskohteiden taloustilanteeseen. Erityisesti tilikauden ensimmäisellä vuosipuoliskolla näkyi markkinoiden epävarma tilanne ja asiakkaiden investointipäätösten viivästyminen. Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihto on kasvanut tilikauden aikana kolmessa sijoituskohteessa.
Panostaja jatkoi uusien yritysostomahdollisuuksien kartoittamista tilikaudella 2024. Kohonnut korkotaso ja talousnäkymien epävarmuus ovat kuitenkin painaneet yrityskauppojen aktiivisuutta. Valuaatioympäristö on myös jatkunut paikoin haastavana ja kilpailu hyvistä kohteista on säilynyt kovana.
Panostajan oma tiimi täydentyi tilikauden 2024 aikana uusilla talous- ja kehitysjohtajilla. Uudet johtoryhmän jäsenet vahvistavat strategista toimialafokusta ohjelmistoliiketoiminnan osalta. Yhtiön systemaattinen vastuullisuustyö jatkui myös tilikauden 2024 aikana, ja se keskittyi etenkin aktiiviseen sidosryhmävuoropuheluun sekä valmiuksien luomiseen CSRD-raportointia varten.
Painopisteitä tilikaudelle 2025
Talouden käännettä odotetaan alkavalle tilikaudelle 2025. Toteutuessaan se tukisi Panostajan sijoituskohteiden myönteistä kehitystä. Jos yleiset talousnäkymät kirkastuvat, on myös viitteitä yrityskauppamarkkinan piristymisestä vuoden 2025 aikana.
Panostaja jatkaa pitkäjänteistä työtä valituilla, strategisilla teemoilla. Tilikauden 2025 tavoitteena on portfolion uudistaminen palvelu- ja ohjelmistoaloille keskittyvien sijoitusten kautta. Vuonna 2025 jatketaan myös toimia Panostajan sijoituskohteiden kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi. Panostajan vastuullisuustyö jatkuu pitkäjänteisesti myös vuonna 2025.
Avainluvut
Panostajalla ja sen sijoituskohteissa työskentelee yhteensä yli 1 000 osaajaa. Vuonna 2024 Panostajan kaikissa sijoituskohteissa kannattavuus parani heikosta markkinatilanteesta huolimatta. Koko konsernin kannattavuus parani tilikaudella 3,6 milljoonalla eurolla. Panostajan liikevaihto laski kaksi prosenttia.
Liikevaihto
134,0 M€
(2023 136,2 M€)
Liikevoitto
2,5 M€
(2023 -1,1 M€)
Tilikauden tulos
-3,2 M€
(2023 -3,6 M€)
Tulos ennen veroja
-3,1 M€
(2023 -4,3 M€)
Henkilöstö
1081
(2023 1 188)
Osakekannan markkina-arvo
24,8 M€
(2023 26,4 M€)
Tulos jatkuvista liiketoiminnoista
-3,2 M€
(2023 -3,6 M€)
Tulos myydyistä ja lopetetuista liiketoiminnoista
0,0 M€
(2023 0,0 M€)
Osakekohtainen tulos, laimentamaton
-0,08 €
(2023 -0,06 €)
Oma pääoma /osake
0,54 €
(2023 0,62 €)
Sijoituskohteemme
Panostajan sijoituskohteet ovat kasvavia ja listaamattomia, suomalaisia pk-yrityksiä. Jatkuva kehittyminen yhdistää jokaista sijoituskohdettamme. Siksi sijoituskohteemme ovat yrityksiä, joihin halutaan aidosti sijoittaa.
Oscar Softwaren aktiivisen kehitystyön tulokset näkyivät muun muassa uuden Oscar P1-järjestelmän lanseerauksena vuonna 2024. Haastavista taloussuhdanteista huolimatta yhtiön liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät positiivisesti.
Vahva kehittämisen vuosi viitoittaa tulevaisuuden kasvua
Vuonna 2024 Oscar Software teki aktiivista kehitystyötä niin asiakasrajapinnassa kuin sisäisesti. Yhtiön liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät positiivisesti, ja yhtiö teki hienoista kasvua. Toukokuussa uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin Jakke Vyyryläinen.
Strateginen päätös siirtyä projektitekemisestä kohti tuotemaisempaa mallia näkyi Oscarin toiminnassa läpi tilikauden. Vuoden aikana jatkettiin kokonaisvaltaisen palvelun kehittämistä, joka tuo yhteen liiketoiminnan tärkeät osa-alueet ja mahdollistaa asiakkaan oman liiketoiminnan ja digitalisaation kehittämisen.
Ohjelmistotalossa oli erinomainen tekemisen tahti, mutta vaikeina jatkuneet taloussuhdanteet tekivät erityisesti alkuvuodesta yhtiölle haastavan. Vaikka asiakkailla oli investointitarpeita ja -halukkuutta toimialasta riippumatta, päätöksiä viivästytettiin epävarman taloustilanteen vuoksi. Loppuvuodesta markkinassa alkoi kuitenkin näkyä positiivisia signaaleja korkojen laskun ja inflaation hidastumisen myötä. Haasteista huolimatta asiakkaiden kiinnostus Oscarin tuotteita ja palveluita kohtaan pysyi yllä koko vuoden.
Positiivista kehitystä on saavutettu liikevaihdossa ja erityisesti kannattavuudessa. Suunta on ollut oikea.
Modernin ERP-järjestelmän lanseeraus ja työkaluja ALV-muutokseen
Yksi vuoden merkittävimmistä saavutuksista oli uuden, modernin ERP-liiketoiminta-alustan, Oscar P1:n, lanseeraus alihankintamessuilla lokakuussa. Myös yhtiön kahdessa muussa tuotelinjassa tehtiin merkittävää kehitystyötä, ja etenkin tuotteistukseen panostettiin. Oscar T5- toiminnanohjausjärjestelmän käyttökokemusta parannettiin ja verkkoliiketoiminnan ratkaisusta, Oscar eCommercesta, julkaistiin uusi versio.
Syksyllä voimaan astunut arvonlisäveromuutos vaikutti Oscarin liiketoimintaan positiivisesti. Yhtiö tarjosi asiakkailleen työkaluja ja palveluja, joiden avulla ALV-muutoksen läpivienti onnistui mahdollisimman vaivattomasti. Virallinen muutos osui viikonlopulle, jolloin Oscarin oma ALV-tiimi oli päivystämässä auttaen asiakkaita. Oscarin tarjoama apu tuotti asiakkaille merkittävää lisäarvoa, joka kevensi asiakkaiden työtaakkaa ALV-muutoksen taklaamisessa.
Panostukset vastuullisuuteen jatkuivat
Vastuullisuus on ollut keskeinen osa Oscarin toiminta-ajatusta viime vuosina, ja yhtiö jatkoi tätä työtä entistäkin vahvemmin vuonna 2024. Vastuullisuuden painopisteitä ovat olleet muun muassa hiilijalanjälki (mm. konesali ja toimitilat) ja -kädenjälki (mm. resurssitehokkuus ja läpinäkyvyys).
Myös kumppanivalinnoissa kiinnitetään entistä enemmän huomiota vastuullisiin vaihtoehtoihin. Seuraavalla tilikaudella tavoitteena on siirtyä anonyymiin rekrytointiin, jossa oikean osaamisen löytäminen on keskiössä. Oscar on panostanut voimakkaasti yhtiön sisäisten toimintamallien kehittämiseen, mihin on suhtauduttu henkilöstön keskuudessa hyvin positiivisesti.
Yhtiön hallituksessa aloitti uutena jäsenenä Panostajalta Heikki Tukiainen, joka on tuonut osaamista ja näkemystä myös yhtiön operatiiviseen toimintaan. Panostaja tarjosi yritykselle tänäkin vuonna vahvaa talousosaamista ja sparrausapua sekä tekemisen vapautta ja rauhaa viedä sovittuja asioita eteenpäin.
Juhlavuodesta odotetaan kasvun vuotta
Oscar juhlii vuonna 2025 20-vuotista taivaltaan. Yhtiöllä on juhlavuodelle merkittävä kasvutavoite, jota tukevat huolella laaditut suunnitelmat ja käytännön toimet. Perusliiketoimintaan keskittymisen lisäksi kehitystyö jatkuu esimerkiksi tekemisen mallien ja toiminnan seurannan parantamisessa, ja tehoja haetaan lisää muun muassa markkinoinnin automaatioista. Vuonna 2025 asiakkaille tulee näkymään positiivisesti kehitystyö, jota on tehty asiakaspalvelun järjestelmässä.
Oscar Softwaren aktiivisen kehitystyön tulokset näkyivät muun muassa uuden Oscar P1-järjestelmän lanseerauksena vuonna 2024. Haastavista taloussuhdanteista huolimatta yhtiön liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät positiivisesti.
Panostajan omistusosuus
58,4 %
Sijoitusvuosi
2018
Liikevaihto
12,1 M€
Henkilöstö
118
CoreHW jatkoi tuotteidensa kehitys- ja kaupallistamistoimia aktiivisesti vuonna 2024. Suunnittelupalvelumarkkina oli hiljainen alkuvuodesta, mutta syyskauden positiivinen käänne tilauksissa toi vahvistusta lopputilikauteen. CoreHW:n henkilöstön sitoutuminen ja työtyytyväisyys olivat huippuluokkaa.
Kehittämisen ja kaupallistamisen vuosi
CoreHW:lla on ollut varsin vaihteleva vuosi, jota väritti suunnittelupalveluiden (DS) haastava alkupuolisko, kun asiakkaiden hankintapäätökset venyivät. Tilannekuva suunnittelupalveluissa kääntyi paremmaksi vuoden toisella puoliskolla, kun varsinkin tilausten vilkastuminen ja kohonnut laskutusaste vahvistivat tilikauden viimeistä kvartaalia. Onnistuneen loppuvuoden odotetaan heijastuvan myös tilikauden 2025 alkuun. Moduuli- ja laiteliiketoiminnassa (RTLS) siirryttiin pilotointivaiheeseen, ja asiakkailta on saatu tuotteista positiivista palautetta.
Mikropiirien suunnittelupalveluiden liiketoiminnassa kannattavuus oli tärkeä teema vuonna 2024. Aktiivisten asiakasprojektien määrä oli alkuvuodesta ennakoitua pienempi asiakkaiden suunnitteluhankkeiden siirtymisen vuoksi. Vuoden läpi jatkunut aktiivinen myyntityö kuitenkin palkittiin. Suunnittelupalveluissa merkittäviä asiakkaita löytyy niin Euroopasta, Aasiasta kuin Yhdysvalloista.
Sisätilapaikannuksen moduuli- ja laitemyyntiliiketoiminnassa (RTLS) CoreHW jatkoi aktiivisesti omien tuotteidensa kehittämistä ja kaupallistamista. Vuoden 2024 aikana liiketoiminta otti merkittäviä askelia eteenpäin laiteliiketoiminnan siirryttyä pilotointivaiheeseen. Tuotteilla on maailmanlaajuisesti suuri asiakaspotentiaali, ja tuotteiden kaupalliseen vaiheeseen saattamiseksi on tehty pitkäjänteistä työtä. Sisäpaikannusteknologian osalta saatiin ensimmäisiä asiakasreferenssejä Yhdysvaltojen terveydenhuollon markkinoilta sekä tuotelanseeraus Japanin markkinoilla. Vuodelle 2025 tavoitellaan merkittäviä tilauksia sekä massatuotantovaiheeseen siirtymistä.
RTLS–liiketoiminnan kaupallistamisvaihe on meille tärkeä saavutus, ja asiakkaalta saatu palaute kertoo, että teemme mullistavaa teknologiaa.
Teknologisia onnistumisia
CoreHW on tehnyt pitkäjänteistä kehitystyötä niin asiakashankkeissa kuin omana tuotekehityksenä, ja yhtiöllä on tänä päivänä yli 250 IP:n RF ja Analog-Mixed signal portfolio. Yhtiön pohja on hyvässä kunnossa, ja vuoden 2024 vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta CoreHW osasi navigoida markkinassa ja tunnistaa oikean asiakaspotentiaalin, jolla on halu investoida tulevaisuuden teknologiakehitykseen.
Suunnittelupalveluliiketoiminnassa saavutettiin merkittävä etappi, kun täysin uusi tutkateknologia saatiin asiakashankkeessa testausvalmiiksi. Hanke on ollut yhtiön mittavin ja sen saaminen tähän vaiheeseen on ollut CoreHW:lle suuri ponnistelu ja onnistuminen. Kyseisellä teknologialla on paljon jatkokehityspotentiaalia, mikä luo hyvät mahdollisuudet tuleville vuosille.
RTLS-liiketoiminnassa eteneminen kohti massatuotantovaihetta on CoreHW:lle myös merkittävä saavutus. Asiakkailta tähän päivään mennessä saatu palaute on ollut erittäin rohkaisevaa, ja teknologiaa pidetään alansa huippuna.
Panostajalta tukea rahoitukseen ja vastuullisuustyöhön
Vuoden 2024 aikana CoreHW:lle toi haasteita muutamien asiakkaiden merkittävät maksuviiveet, mikä on hankaloittanut yhtiön omaa kassanhallintaa. CoreHW sai tilanteeseen rahoitusapua Panostajalta, minkä ansiosta yhtiö on voinut keskittyä paremmin ydinliiketoimintaansa ja tekemään uusia kaupallisia avauksia.
CoreHW:n vastuullisuustyössä korostuu erityisesti sosiaalinen vastuu. Yhtiön henkilöstön sitoutuminen ja työtyytyväisyys (eNPS) ovat huippulukemissa niin suomalaisessa kuin kansainvälisessä vertailussa. Henkilöstön vahva sitoutuminen on ollut avainasemassa yhtiön tavoitteiden saavuttamisessa.
CoreHW on ollut aktiivisesti mukana Panostajan vetämässä yritysten vastuullisuusraportointiin keskittyvässä CSRD-projektissa. Yhtiö myös suoritti vuonna 2024 ESG-itsearvioinnin, jossa sen liiketoiminnan todettiin olevan hyvällä pohjalla.
Vuosi 2025 vaikuttaa positiiviselta CoreHW:lle. Tavoitteena on viedä uutta teknologiaa eteenpäin usealla eri rintamalla ja etenkin kasvattaa RTLS-liiketoimintaa tuomalla laitteita markkinoille. Suunnittelupalveluissa kannattavuuden pitäminen korkealla myynnin edistämisen ja korkean laskutusasteen myötä on ensi vuonna keskeinen teema.
CoreHW jatkoi tuotteidensa kehitys- ja kaupallistamistoimia aktiivisesti vuonna 2024. Suunnittelupalvelumarkkina oli hiljainen alkuvuodesta, mutta syyskauden positiivinen käänne tilauksissa toi vahvistusta lopputilikauteen. CoreHW:n henkilöstön sitoutuminen ja työtyytyväisyys olivat huippuluokkaa.
Panostajan omistusosuus
55,8 %
Sijoitusvuosi
2017
Liikevaihto
8,6 M€
Henkilöstö
73
Hygga teki vuonna 2024 historiansa parhaan tuloksen, ja klinikan kannattavuus vahvistui tilikauden aikana. Vuosi toi kuitenkin tullessaan merkittäviä muutoksia yhtiön palveluliiketoimintaan, kun hyvinvointialueiden rahoitushaasteet alkoivat konkretisoitua.
Historian parasta tulosta varjostaa huoli tulevasta
Hyggan tilikausi piti sisällään paljon onnistumisia, ja yhtiön liikevaihto kasvoi noin miljoonalla eurolla. Hygga on onnistunut haastavista talous- ja sotesuhdanteista huolimatta kääntämään liiketoimintansa kasvuun viimeisten vuosien aikana. Yhtiön juhliessa historiansa parasta tulosta on huoli tulevaisuudesta kasvanut.
Helsingin kaupungin ostopalveluja tuottavan ja yksityisille asiakkaille hammashoitoa tarjoavan klinikan kannattavuus vahvistui. Yhtiön tekemät panostukset muun muassa klinikan johtamiseen ja esihenkilötyöhön näkyivät myös rekrytointien onnistumisena ja henkilöstön viihtyvyydessä.
Yli puolet klinikan liikevaihdosta koostuu Helsingin kaupungin ostopalveluista ja loput yksityisistä asiakkaista. Ostopalvelusopimus Helsingin kaupungin kanssa päättyi tilikauden lopussa. Sopimus oli luonteeltaan 3+1-vuotinen, joten asia oli Hyggalla tiedossa hyvissä ajoin. Helsinki päätti olla kilpailuttamatta jatkoa sopimukselle. Tilikauden aikana varauduttiin ostopalvelun päättymiseen, ja klinikan osalta keskityttiin päivittämään strategiaa tuleville vuosille.
Olemme onnistuneet hankalassa taloustilanteessa tekemään loistavan tuloksen.
Suuria muutoksia palveluliiketoiminnassa
Hygga Flow -toiminnanohjausjärjestelmään keskittyvässä palveluliiketoiminnassa toteutettiin onnistuneesti uusia pilotteja Suomessa. Ruotsissa Hygga Flow laajeni uudelle alueelle, ja siellä ensimmäistä kertaa järjestetty asiakaspäivä oli menestys. Ruotsin markkinassa on saatu lupaavia tuloksia, ja klinikoiden lukumäärän odotetaan kasvavan vuoden 2025 aikana.
Suomessa Hygga Flow on ollut laajasti käytössä. Hyvinvointialueiden rahoitushaasteet ovat konkretisoituneet Hygga Flow -sopimusten irtisanomisina. Irtisanomis- ja lopettamispäätösten taloudelliset vaikutukset näkyvät Hyggan toiminnassa tilikaudella 2024–2025.
Irtisanomiset ja nopeat muutokset palveluliiketoiminnassa tulivat Hyggalle yllätyksenä – toimivista järjestelmistä ja konsepteista luovuttiin, jotta lyhyellä aikajänteellä voidaan säästää ja kuroa alijäämää umpeen. Uhkana on hoitojonojen pidentyminen, kun tuottavuutta ylläpitävistä keinoista luovutaan. Hygga hakee vaihtoehtoisia tapoja jatkaa palveluiden tarjoamista nykyisille asiakkaille.
Hygga Flow perustuu ajatukseen, jossa potilas saa tarvitsemansa hoidon kerralla. Toiminnanohjausjärjestelmä tehostaa potilaiden hoitoa ja säästää resursseja, mutta on samalla erittäin vastuullinen ratkaisu. Hygga Flow:n vastuullisuutta tutkittiin Tampereen yliopiston tutkimuksessa, joka osoitti, että Hygga Flow:n hiilijalanjälki on noin 27 % pienempi kuin perinteisen suun terveydenhuollon toimintamallin. Perinteiseen malliin verrattuna se kuluttaa 24 % vähemmän kertakäyttöisiä materiaaleja, erityisesti luonnolle haitallisia mikromuoveja, ja 25 % vähemmän sähköä ja vettä. Myös sosiaalinen vastuullisuus nousi tuloksissa esiin, sillä Hygga Flown todettiin muun muassa vähentävän matkustusta sekä tehokkuutensa ansiosta parantavan suun terveydenhuollon yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta.
Vuonna 2025 keskitytään asiakasmäärien kasvattamiseen
Vuosi 2025 tulee olemaan Hyggalle haasteellinen niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti. Helsingin ostopalvelun loppumisella on merkittävä vaikutus yhtiön liikevaihtoon, mitä pyritään tulevilla tilikausilla paikkamaan muun muassa kasvattamalla yksityisten asiakkaiden määrää.
Hygga erottautuu kilpailijoistaan muun muassa tehokkaiden toimintatapojensa sekä hinnoittelunsa kautta. Hygga on markkinan ainoa yksityinen toimija, joka pystyy tarjoamaan hammastarkastuksen Kela-korvauksen suuruisella hinnalla. Edullinen hinnoittelu on tärkeä keino asiakasmäärien kasvattamisessa. Hyggan nähdään olevan erittäin houkutteleva vaihtoehto ihmisille, jotka eivät käytä ollenkaan suun terveydenhuollon palveluita tällä hetkellä.
Palveluliiketoiminnan osalta tilikausi 2024–2025 nähdään Suomen osalta haastavana. Merkittävimpiä kasvumahdollisuuksia on näkyvissä sen sijaan Ruotsissa ja muilla kansainvälisillä markkinoilla.
Hygga teki vuonna 2024 historiansa parhaan tuloksen, ja klinikan kannattavuus vahvistui tilikauden aikana. Vuosi toi kuitenkin tullessaan merkittäviä muutoksia yhtiön palveluliiketoimintaan, kun hyvinvointialueiden rahoitushaasteet alkoivat konkretisoitua.
Panostajan omistusosuus
79,8 %
Sijoitusvuosi
2015
Liikevaihto
8,8 M€
Henkilöstö
103
Granon vuosi 2025 näyttää positiiviselta haastavan vuoden 2024 jälkeen. Markkinoiden kysyntä pysyi hiljaisena, mikä näkyi Granolla rakenteellisina muutoksina ja sopeutustoimina, joilla haettiin pysyviä säästöjä kulurakenteeseen. Vastuullisuus ja tekoäly ovat yhtiön kehityksen ytimessä, ja Granolle myönnettiin kultainen EcoVadis-merkki vastuullisuustyöstä.
Pitkäjänteistä muutostyötä haastavassa markkinatilanteessa
Vuosi 2024 jatkui Granolla vaikeassa markkinatilanteessa, jossa asiakkaiden varovaisuus hankintapäätöksissä pysyi korkeana. Yhtiö käynnisti tammikuussa muutosneuvottelut kannattavuuden parantamiseksi ja pitkän aikavälin kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Neuvottelut saatiin päätökseen maaliskuussa, ja niiden seurauksena jouduttiin lopettamaan 56 työtehtävää.
Toimet ovat osaltaan Granon pidempiaikaista toiminnan kehittämistä ja rakenteellista tehostamista. Sopeutustoimet jatkuivat myös syyskaudella rakenne- ja organisaatiomuutoksina sekä muina säästötoimina. Muutoksilla haettiin 4,5 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä. Vuodelle 2025 on odotettavissa parempaa markkinatilannetta ja kysynnän nousua.
Pitkäjänteinen muutostyömme ja satsaukset vastuullisuuteen luovat hyvät edellytykset ensi vuodelle.
Strategian kehittämistä asiakaskeskeisesti
Grano täytti tänä vuonna 10 vuotta. Yhtiö syntyi vuonna 2014, kun Kopijyvä ja Digital Media Partners yhdistyivät. Granon strategian punaisena lankana on toiminut monialainen osaaminen markkinoinnin, painotuotteiden ja teknologioiden alueella sekä vahva asiakaskeskeisyys.
Vuonna 2024 Grano jatkoi strategiansa toteuttamista painopisteinään muun muassa Grano 360 -palvelukokonaisuuden kehittäminen, pakkaus- ja etikettiliiketoiminnan kasvattaminen sekä tuotannon ja prosessien optimointi. Yhtiö on myös käynnistänyt useita toimenpiteitä liikevaihtonsa kasvattamiseksi.
Vastuullisuus ja tekoäly vuoden teemoina
Grano on tehnyt jo pitkään korkeatasoista ja systemaattista vastuullisuustyötä. Yhtiön tavoitteena on olla toimialansa ympäristövastuullisin toimija. Työ palkittiin lokakuussa kultaisella EcoVadis-merkillä. Arvostettu merkki on osoitus yhtiön sitoutumisesta vastuullisuustyön jatkuvalle kehittämiselle. Osoituksena sosiaalisen vastuullisuuden panostuksista Granolle myönnettiin myös ISO 45001 -sertifikaatti työterveydestä ja -turvallisuudesta.
Vuoden toisena keskeisenä teemana Granolla oli tekoäly – yhtiö lähti rakentamaan tekoälystrategiaansa keväällä 2024. Strategia kattaa sekä yhtiön sisäisen että ulkoisen toiminnan kehittämisen tekoälyn avulla. Grano hyödyntää tekoälyä varsinkin uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä sekä tukemalla tekoälyllä toimintaansa asiakasrajapinnassa.
Panostaja tukena muutosten keskellä
Grano kävi haastavan vuoden aikana Panostajan kanssa aktiivista vuoropuhelua. Vaikea markkinatilanne vaati sitoutumista muutosten läpivientiin, ja Panostaja on tukenut Granoa pitkäjänteisellä ohjauksella ja vakaalla omistamisella. Grano on osallistunut aktiivisesti Panostajan johdon valmennuksiin, joissa on saatu konkreettisia työkaluja johtamistyöhön.
Vuoteen 2025 Grano lähtee luottavaisena. Odotuksena on, että inflaation taittuminen ja markkinan kehittyminen kääntävät kysynnän nousuun. Yhtiö on hyvällä tiellä ja kehittää aktiivisesti omaa toimintaansa. Rakenteellinen muutostyö ja henkilöstön sitoutuminen liiketoiminnan kehittämiseen luovat hyvät edellytykset tulevalle vuodelle.
Granon vuosi 2025 näyttää positiiviselta haastavan vuoden 2024 jälkeen. Markkinoiden kysyntä pysyi hiljaisena, mikä näkyi Granolla rakenteellisina muutoksina ja sopeutustoimina, joilla haettiin pysyviä säästöjä kulurakenteeseen. Vastuullisuus ja tekoäly ovat yhtiön kehityksen ytimessä, ja Granolle myönnettiin kultainen EcoVadis-merkki vastuullisuustyöstä.
Panostajan omistusosuus
55,2 %
Sijoitusvuosi
2008
Liikevaihto
104,6 M€
Henkilöstö
778
Gugguun ensimmäinen tytäryhtiö aloitti toimintansa Norjassa. Vuonna 2024 yhtiössä panostettiin etenkin kannattavuuden parantamiseen ja uuden tuoteryhmän kehitykseen.
Ensiaskeleet kansainvälisille kentille
Haasteet tekstiilialalla jatkuivat vuonna 2024, ja yleinen heikko taloustilanne teki asiakkaiden ostokäyttäytymisestä vaikeasti ennustettavaa. Gugguun vuosi oli toimintaympäristön haasteista huolimatta menestyksekäs, ja liiketoiminnassa keskityttiin kannattavuuteen tähtääviin toimenpiteisiin.
Gugguun vuoden 2024 fokus oli kannattavuuden parantamisessa ja seuraavaan kasvukauteen valmistautumisessa. Kannattavuuteen tähtäävät toimenpiteet tulevat vahvistamaan yhtiön kannattavuutta kysynnän elpyessä. Sitoutuneella tiimityöllä ja nopealla reagoinnilla saatiin merkittäviä tuloksia aikaan lyhyessäkin ajassa.
Yksi tilikauden keskeisistä muutoksista oli roolinvaihdokset yrityksen johdossa. Gugguun perustaja Anne Valli siirtyi keväällä yhtiön toimitusjohtajaksi. Yhtiön toinen perustaja, aiemmin toimitusjohtajana toiminut Miia Riekki jatkoi brändin luovana johtajana. Operatiiviseksi johtajaksi Vallin tilalle siirtyi Sini Savela.
Kustannusten noususta ja vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Gugguu onnistui laajentamaan toimintaansa, ja sen ensimmäinen tytäryhtiö aloitti toimintansa Norjassa. Verkkokauppa ja pop-up-myymälä lanseerattiin Oslossa syyskuussa. Yrityksen perustaminen Norjaan oli pitkä prosessi. Liiketoiminta uudessa maassa on kuitenkin lähtenyt hyvin käyntiin, ja muun muassa ensimmäiset asiakastapahtumat keräsivät paljon positiivista palautetta. Tavoitteena on kasvattaa Gugguun tunnettuutta Norjassa muun muassa tapahtumien kautta.
Uuden tuoteryhmän ja vastuullisen kierrättämisen kehitystyö jatkui
Business Finlandin kanssa yhteistyössä toteutettu parivuotinen hanke tuli päätökseen kesäkuussa. Osana hanketta Gugguu on kehittänyt kokonaan uutta tuoteryhmää, jonka lanseerauksen suunnittelu aloitettiin syksyllä. Myös olemassa olevia tuoteryhmiä on laajennettu, ja esimerkiksi merinovillatuotteiden kehitykseen on panostettu merkittävästi.
Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta toimintaa onnistuttiin laajentamaan, kun ensimmäinen tytäryhtiö Norjaan perustettiin. Myös kokonaan uuden tuoteryhmän kehitystyö jatkui.
Ekologisuus oli Gugguun toiminnan keskiössä myös vuonna 2024. Lastenvaatteiden kierrätykseen kannustavaa Gugguu Preloved -kauppaa kasvatettiin ja uudistettiin, ja asiakkaille tuotiin tarjolle entistä nopeampi tapa kierrättää hyväkuntoisia Gugguu-tuotteita. Yhtiön kierrätyskumppanina toimii jatkossa Ninyes, joka on Pohjois-Euroopan ensimmäinen ja ainoa käytettyjen, vain vastuullisesti valmistettujen vaatteiden kierrätysalusta.
Positiivisin odotuksin kohti kasvukautta
Haastavina vuosina Gugguu on viilannut strategiaansa, joka on integroitunut loistavasti yhtiön arkeen. Panostaja on tuonut yhtiön hallitustyöhön struktuuria ja strategista näkemystä, joka piti katseet positiivisella tavalla tulevaisuudessa ja pitkän aikavälin tavoitteissa. Taloudellisen tuen lisäksi Panostaja oli mukana kehittämässä yhtiön sisäisiä prosesseja päätöksenteon ja johtamisen tueksi.
Tuleva vuosi näyttää Gugguulle valoisalta, kun ostovoiman odotetaan hiljalleen vahvistuvan. Viime vuosien kehitystyö on luonut vankkaa pohjaa, ja sen tulokset alkavat näkyä vuonna 2025. Gugguun vuoden 2025 tärkeimpänä tavoitteena on kasvaa kannattavasti. Edessä siintää muun muassa uuden tuoteryhmän lanseeraus, ja työ Norjan markkinan vahvistamisessa jatkuu. Tulevaisuudessa yhtiön kasvu rakentuu pitkälti kansainvälistymiselle.
* Gugguun tilikausi on Panostajasta poiketen 1.4.-31.3.
Gugguun ensimmäinen tytäryhtiö aloitti toimintansa Norjassa. Vuonna 2024 yhtiössä panostettiin etenkin kannattavuuden parantamiseen ja uuden tuoteryhmän kehitykseen.
Panostajan omistusosuus
43 %
Sijoitusvuosi
2018
Liikevaihto*
3,1 M€
Henkilöstö*
13
Kannattavuus on parantunut kaikissa sijoituskohteissamme tilikaudella 2024.
Vastuullisuus
Vuonna 2024 Panostaja julkaisi vastuullisuusraportin ja kehitti vastuullisuustyötään ESRS-standardien pohjalta. Panostajalle on tärkeää tukea sijoituskohteitaan kaikilla kestävän liiketoiminnan osa-alueilla, ja sidosryhmien kanssa käydään aktiivista vuoropuhelua. Vastuullisuus on Panostajan strategian keskeinen osa-alue, jota kehitetään jatkuvasti.
Johtoryhmä
Tapio Tommila
Toimitusjohtaja
Heikki Tukiainen
Kehitysjohtaja
Heikki Korelin
Talous- ja rahoitusjohtaja
Niko Skyttä
Sijoitusjohtaja
Hallitus
Jukka Ala-Mello
Hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2011, jäsen vuodesta 2006
Eero Eriksson
Hallituksen jäsen vuodesta 2011
Mikko Koskenkorva
Hallituksen jäsen vuodesta 2011
Tarja Pääkkönen
Hallituksen jäsen vuodesta 2016
Tommi Juusela
Hallituksen jäsen vuodesta 2021