79,8 %
2015
8,8 M€
103
Historian parasta tulosta varjostaa huoli tulevasta
Hyggan tilikausi piti sisällään paljon onnistumisia, ja yhtiön liikevaihto kasvoi noin miljoonalla eurolla. Hygga on onnistunut haastavista talous- ja sotesuhdanteista huolimatta kääntämään liiketoimintansa kasvuun viimeisten vuosien aikana. Yhtiön juhliessa historiansa parasta tulosta on huoli tulevaisuudesta kasvanut.
Helsingin kaupungin ostopalveluja tuottavan ja yksityisille asiakkaille hammashoitoa tarjoavan klinikan kannattavuus vahvistui. Yhtiön tekemät panostukset muun muassa klinikan johtamiseen ja esihenkilötyöhön näkyivät myös rekrytointien onnistumisena ja henkilöstön viihtyvyydessä.
Yli puolet klinikan liikevaihdosta koostuu Helsingin kaupungin ostopalveluista ja loput yksityisistä asiakkaista. Ostopalvelusopimus Helsingin kaupungin kanssa päättyi tilikauden lopussa. Sopimus oli luonteeltaan 3+1-vuotinen, joten asia oli Hyggalla tiedossa hyvissä ajoin. Helsinki päätti olla kilpailuttamatta jatkoa sopimukselle. Tilikauden aikana varauduttiin ostopalvelun päättymiseen, ja klinikan osalta keskityttiin päivittämään strategiaa tuleville vuosille.
Olemme onnistuneet hankalassa taloustilanteessa tekemään loistavan tuloksen.
Suuria muutoksia palveluliiketoiminnassa
Hygga Flow -toiminnanohjausjärjestelmään keskittyvässä palveluliiketoiminnassa toteutettiin onnistuneesti uusia pilotteja Suomessa. Ruotsissa Hygga Flow laajeni uudelle alueelle, ja siellä ensimmäistä kertaa järjestetty asiakaspäivä oli menestys. Ruotsin markkinassa on saatu lupaavia tuloksia, ja klinikoiden lukumäärän odotetaan kasvavan vuoden 2025 aikana.
Suomessa Hygga Flow on ollut laajasti käytössä. Hyvinvointialueiden rahoitushaasteet ovat konkretisoituneet Hygga Flow -sopimusten irtisanomisina. Irtisanomis- ja lopettamispäätösten taloudelliset vaikutukset näkyvät Hyggan toiminnassa tilikaudella 2024–2025.
Irtisanomiset ja nopeat muutokset palveluliiketoiminnassa tulivat Hyggalle yllätyksenä – toimivista järjestelmistä ja konsepteista luovuttiin, jotta lyhyellä aikajänteellä voidaan säästää ja kuroa alijäämää umpeen. Uhkana on hoitojonojen pidentyminen, kun tuottavuutta ylläpitävistä keinoista luovutaan. Hygga hakee vaihtoehtoisia tapoja jatkaa palveluiden tarjoamista nykyisille asiakkaille.
Hygga Flow perustuu ajatukseen, jossa potilas saa tarvitsemansa hoidon kerralla. Toiminnanohjausjärjestelmä tehostaa potilaiden hoitoa ja säästää resursseja, mutta on samalla erittäin vastuullinen ratkaisu. Hygga Flow:n vastuullisuutta tutkittiin Tampereen yliopiston tutkimuksessa, joka osoitti, että Hygga Flow:n hiilijalanjälki on noin 27 % pienempi kuin perinteisen suun terveydenhuollon toimintamallin. Perinteiseen malliin verrattuna se kuluttaa 24 % vähemmän kertakäyttöisiä materiaaleja, erityisesti luonnolle haitallisia mikromuoveja, ja 25 % vähemmän sähköä ja vettä. Myös sosiaalinen vastuullisuus nousi tuloksissa esiin, sillä Hygga Flown todettiin muun muassa vähentävän matkustusta sekä tehokkuutensa ansiosta parantavan suun terveydenhuollon yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta.
Vuonna 2025 keskitytään asiakasmäärien kasvattamiseen
Vuosi 2025 tulee olemaan Hyggalle haasteellinen niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti. Helsingin ostopalvelun loppumisella on merkittävä vaikutus yhtiön liikevaihtoon, mitä pyritään tulevilla tilikausilla paikkamaan muun muassa kasvattamalla yksityisten asiakkaiden määrää.
Hygga erottautuu kilpailijoistaan muun muassa tehokkaiden toimintatapojensa sekä hinnoittelunsa kautta. Hygga on markkinan ainoa yksityinen toimija, joka pystyy tarjoamaan hammastarkastuksen Kela-korvauksen suuruisella hinnalla. Edullinen hinnoittelu on tärkeä keino asiakasmäärien kasvattamisessa. Hyggan nähdään olevan erittäin houkutteleva vaihtoehto ihmisille, jotka eivät käytä ollenkaan suun terveydenhuollon palveluita tällä hetkellä.
Palveluliiketoiminnan osalta tilikausi 2024–2025 nähdään Suomen osalta haastavana. Merkittävimpiä kasvumahdollisuuksia on näkyvissä sen sijaan Ruotsissa ja muilla kansainvälisillä markkinoilla.
Palaa takaisin