Panostajan omistusosuus
43 %
Sijoitusvuosi
2018
Liikevaihto*
3,1 M€
Henkilöstö*
13

Ensiaskeleet kansainvälisille kentille

Haasteet tekstiilialalla jatkuivat vuonna 2024, ja yleinen heikko taloustilanne teki asiakkaiden ostokäyttäytymisestä vaikeasti ennustettavaa. Gugguun vuosi oli toimintaympäristön haasteista huolimatta menestyksekäs, ja liiketoiminnassa keskityttiin kannattavuuteen tähtääviin toimenpiteisiin. 

Gugguun vuoden 2024 fokus oli kannattavuuden parantamisessa ja seuraavaan kasvukauteen valmistautumisessa. Kannattavuuteen tähtäävät toimenpiteet tulevat vahvistamaan yhtiön kannattavuutta kysynnän elpyessä. Sitoutuneella tiimityöllä ja nopealla reagoinnilla saatiin merkittäviä tuloksia aikaan lyhyessäkin ajassa. 

Yksi tilikauden keskeisistä muutoksista oli roolinvaihdokset yrityksen johdossa. Gugguun perustaja Anne Valli siirtyi keväällä yhtiön toimitusjohtajaksi. Yhtiön toinen perustaja, aiemmin toimitusjohtajana toiminut Miia Riekki jatkoi brändin luovana johtajana. Operatiiviseksi johtajaksi Vallin tilalle siirtyi Sini Savela.

Kustannusten noususta ja vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Gugguu onnistui laajentamaan toimintaansa, ja sen ensimmäinen tytäryhtiö aloitti toimintansa Norjassa. Verkkokauppa ja pop-up-myymälä lanseerattiin Oslossa syyskuussa. Yrityksen perustaminen Norjaan oli pitkä prosessi. Liiketoiminta uudessa maassa on kuitenkin lähtenyt hyvin käyntiin, ja muun muassa ensimmäiset asiakastapahtumat keräsivät paljon positiivista palautetta. Tavoitteena on kasvattaa Gugguun tunnettuutta Norjassa muun muassa tapahtumien kautta. 

Uuden tuoteryhmän ja vastuullisen kierrättämisen kehitystyö jatkui

Business Finlandin kanssa yhteistyössä toteutettu parivuotinen hanke tuli päätökseen kesäkuussa. Osana hanketta Gugguu on kehittänyt kokonaan uutta tuoteryhmää, jonka lanseerauksen suunnittelu aloitettiin syksyllä. Myös olemassa olevia tuoteryhmiä on laajennettu, ja esimerkiksi merinovillatuotteiden kehitykseen on panostettu merkittävästi. 

Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta toimintaa onnistuttiin laajentamaan, kun ensimmäinen tytäryhtiö Norjaan perustettiin. Myös kokonaan uuden tuoteryhmän kehitystyö jatkui.

Ekologisuus oli Gugguun toiminnan keskiössä myös vuonna 2024. Lastenvaatteiden kierrätykseen kannustavaa Gugguu Preloved -kauppaa kasvatettiin ja uudistettiin, ja asiakkaille tuotiin tarjolle entistä nopeampi tapa kierrättää hyväkuntoisia Gugguu-tuotteita. Yhtiön kierrätyskumppanina toimii jatkossa Ninyes, joka on Pohjois-Euroopan ensimmäinen ja ainoa käytettyjen, vain vastuullisesti valmistettujen vaatteiden kierrätysalusta.

Positiivisin odotuksin kohti kasvukautta

Haastavina vuosina Gugguu on viilannut strategiaansa, joka on integroitunut loistavasti yhtiön arkeen. Panostaja on tuonut yhtiön hallitustyöhön struktuuria ja strategista näkemystä, joka piti katseet positiivisella tavalla tulevaisuudessa ja pitkän aikavälin tavoitteissa. Taloudellisen tuen lisäksi Panostaja oli mukana kehittämässä yhtiön sisäisiä prosesseja päätöksenteon ja johtamisen tueksi.

Tuleva vuosi näyttää Gugguulle valoisalta, kun ostovoiman odotetaan hiljalleen vahvistuvan. Viime vuosien kehitystyö on luonut vankkaa pohjaa, ja sen tulokset alkavat näkyä vuonna 2025. Gugguun vuoden 2025 tärkeimpänä tavoitteena on kasvaa kannattavasti. Edessä siintää muun muassa uuden tuoteryhmän lanseeraus, ja työ Norjan markkinan vahvistamisessa jatkuu. Tulevaisuudessa yhtiön kasvu rakentuu pitkälti kansainvälistymiselle. 

* Gugguun tilikausi on Panostajasta poiketen 1.4.-31.3.

Palaa takaisin