Isojen kauppojen ja haasteiden vuosi
Korona vaikutti Hyggan klinikkaliiketoimintaan kauden aikana huomattavasti. Sen liikevaihto putosi merkittävästi maalis-toukokuussa, mikä johti tarvittaviin sopeuttamistoimiin. Uuteen tilikauteen Hygga starttaa kuitenkin vahvasta asemasta.
Maaliskuussa Hygga voitti Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon ostopalvelukilpailutuksen. 3-vuotinen ostopalvelusopimus astuu voimaan 1.11.2020. Kesäkuussa Hyggan klinikkaliiketoiminnan liikevaihto lähti nousuun ja heinäkuu oli jopa poikkeuksellisen vilkas. Myös syksy on jatkunut hyvänä. Tilikauden loppuvaiheessa Hygga on käynnistänyt Helsingin kaupungin kanssa tehtyyn ostopalvelusopimukseen liittyvätuudet, massiiviset suun terveydenhuollon ammattilaisten rekrytoinnit. Sopimuksen myötä potilasmäärät tulevat kasvamaan Hyggalla vuosittain noin 40 000 käynnillä.
Syyskuussa Hyggan lisenssiliiketoiminnan kerrottiin olevan mukana Keski-Suomen sairaanhoitopiirin vetämässä Aster-hankkeessa. Asterissa kehitetään perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalitoimen yhdistävää uutta tietojärjestelmää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Hygga vastaa hankkeessa suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmän sekä Hygga Flow -toiminnanohjausjärjestelmän toimittamisesta.
Kansainvälisessä lisenssiliiketoiminnassa Hygga Flow on otettu käyttöön Hollannissa ja Ruotsissa. Myös Italia ja Sveitsi ovat olleet kiinnostuneita. Korona kuitenkin hidastaa tällä hetkellä kansainvälistymistä ja uusien asiakkuuksien saamista. Useat alan tärkeät messut on jouduttu perumaan tai siirtämään tulevaisuuteen koronan vuoksi.
Hyggan mahdollisuus on terveydenhuollon hukassa
Tuleva tilikausi näyttää Hyggan kannalta hyvältä, mutta haasteelliselta. Ensi vuoden liikevaihtoon odotetaan kasvua jo solmittujen sopimusten myötä. Hygga vahvistaa edelläkävijyyttään terveydenhuollon digitaalisten järjestelmien sekä palvelujen kehittäjänä.
Tuleva vuosi vaatii organisaatiolta valmiuksia tehdä asioita uudella tavalla. Huomio Hyggalla kiinnitetään nyt siihen, miten kasvu toteutetaan hallitusti ja miten organisaatio uusine ja vanhoine työntekijöineen sitoutetaan kasvun tekemiseen.
Hygga on tunnistanut terveydenhuollon prosesseissa syntyvän hukan ja siinä onkin Hyggan mahdollisuus. Hyggan toimintamalli mahdollistaa nopean reagoinnin toimintaympäristön muutoksiin sekä tehokkaan ratkaisun pitkittyneiden hoitojonojen purkamiseen ja kokonaisvaltaiseen terveydenhuollon asiakasvirran hallintaan.