Isoja askeleita vastuullisuudessa
Lastenvaatebrändi Gugguun vuoteen mahtui paljon onnistumisia: yhtiö pääsi järjestämään yli kahden vuoden koronatauon jälkeen pop up -kiertueen, joka rantautui neljään kaupunkiin yhteensä kahdeksan kertaa. Tapahtumat olivat myynnillisesti menestyksekkäitä ja asiakkailta tuli paljon positiivista palautetta. Myös tuotekehityksen osalta Gugguu otti vuoden aikana isoja askeleita eteenpäin muun muassa tehokkuudessa.
10 vuotta täyttänyt Gugguu lanseerasi syksyllä käytettyjen vaatteiden verkkokaupan, joka pohjautuu yhtiön perimmäiseen arvoon: vastuullisuuteen. Verkkokauppa on suunnattu kuluttajalta kuluttajalle: asiakkaat voivat myydä laadukkaat, mutta tarpeettomiksi käyneet lastenvaatteensa eteenpäin niitä tarvitseville. Gugguu tarjoaa alustan, jossa myynti voi tapahtua turvallisesti ja edullisilla postimaksuilla. Palvelussa on valtavasti potentiaalia – ja verkkokauppa onkin lähtenyt heti voimakkaasti liikkeelle. Vastuullisuus on muutenkin koko Gugguun liiketoiminnan ydintä: kaikki suuret päätökset, kuten materiaalihankinnat, lähtevät vastuullisista valinnoista, ja myös yrityksen tuotanto on kokonaan Euroopassa.
Onnistumisten rinnalla vuosi 2022 oli samalla Gugguun historian haastavimpia. Sota Euroopassa aiheutti epävarmuutta ja toi mittavia materiaalien saatavuusongelmia ja hintojen nousua. Ne vaikuttuvat myös tuotantoaikojen venymiseen. Gugguu joutui vuoden aikana nostamaan omienkin tuotteidensa hintoja, mikä luonnollisesti näkyi ja tuntui kuluttajien kukkaroissa.
Panostajalta tärkeää tukea ja selkänojaa
Panostajasta Gugguu on saanut tärkeän kumppanin ja selkänojan etenkin isoihin, strategisiin kysymyksiin. Yhteistyötä on tehty neljän vuoden ajan, ja Gugguu löysi oman paikkansa Panostajan portfoliossa myös uudistetun strategian myötä. Gugguu on saanut Panostajalta apua esimerkiksi hallitus- ja johtoryhmätyöskentelyyn ja struktuuria liiketoiminnan ympärille, mikä mahdollistaa positiivista kasvua. Myös verkostoitumistapahtumat muiden portfolioyritysten kanssa ovat olleet merkittäviä Gugguulle.
Vuosi 2023 on yhtiölle saman aikaan sekä mielenkiintoinen että haastava. Energiakriisi ja inflaatio voivat aiheuttaa odottamattomia muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä, mikä tuo epävarmuutta liiketoimintaan. Samalla Gugguu katsoo kuitenkin maantieteellisesti yhä kauemmas ja on ottamassa isoja harppauksia kansainväliseen suuntaan: kasvua pyritään saamaan etenkin Ruotsista ja Norjasta. Haasteet yhtiö aikoo ottaa jatkossakin mahdollisuuksina: liiketoiminta kehittyy, kun asioita joutuu katsomaan välillä uusista näkökulmista.
* Gugguun tilikausi on Panostajasta poiketen 1.4.-31.3.