Tiikerinloikkia uudistumisessa
Tilikauden alussa kysyntä oli kaikissa tuotelinjoissa ja tytäryhtiöissä hyvää. Maaliskuun puolessa välissä koronakriisin alkaessa Grano sopeutti onnistuneesti kustannustasoaan vastaamaan keskimäärin 30 % alentuneita tilausmääriä. Tilausten keskihinta nousi vastaavasti samaan aikaan, joten Granon liikevaihdon toteuma oli ennakoitua korkeampi. Kysyntä supistui lähinnä arkkipainamisessa ja suurkuvassa sekä tytäryhtiöiden Grano Digital Oü:n ja Grano Diesel Oy:n toiminnassa.
Yhtiö teki tiikerinloikkia uudistumisessa kriisin keskellä luoden muun muassa uuden konsernistrategian, tuoden markkinoille yli 10 koronasuojatuotetta ja pilotoiden ketterää myynnin ja markkinoinnin toimintamallia. Yksi merkittävimmistä koronasuojatuotteista oli Granon yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijoiden kanssa kehittämä suojaesiliina. Niitä on toimitettu tähän mennessä yli 1 000 000 kappaletta terveydenhuollolle.
Merkittävää asiakasarvoa nyt ja tulevaisuudessa
Granon uuden strategian ytimessä on siirtyminen tuoteyhtiöstä palveluyhtiöksi. Merkittävin muutos aiempaan on hierarkisen johtamisjärjestelmän vaihtaminen yhdessäohjautuvuuteen ja siirtymä tuotantotaloudesta asiakastalouteen. Uudella strategialla Grano varmistaa kyvyn tuottaa merkittävää asiakasarvoa nyt ja tulevaisuudessa.
Markkinointiviestintä markkinana kasvaa vahvasti pitkällä aikavälillä. Tämä antaa Granolle mahdollisuuksia markkinointiviestinnän moniosaajana. Lyhyellä tähtäimellä erityisesti paperipohjaisen viestinnän supistuva markkina on haastava, mutta toisaalta Granolla on merkittävä potentiaali ottaa markkinaosuutta kilpailijoiltaan.
Grano lähtee ennakoitua vahvemmista asemista tilikauteen 2021. Kauden aikana tullaan viemään läpi syksyllä 2020 käynnistetyt merkittävät uudistukset. Nämä mahdollistavat Granon kasvun pitkälle tulevaisuuteen. Toimintaympäristö tulee olemaan edelleen arvaamaton ja haastava. Uudella rakenteella ja yhdessäohjautuvuudella Grano pystyy kuitenkin reagoimaan yhä nopeammin toimintaympäristön muutoksiin ja auttamaan asiakkaitaan toteuttamaan vaikuttavaa viestintää myös muuttuvassa maailmassa.
Granolaisten vahva sitoutuminen ja joustava työote on mahdollistanut odotuksia paremman lopputuloksen tilikaudella 2020. Asiakkaat luottavat Granoon ja heiltä saatu palaute kehittää Granoa joka päivä paremmaksi.