Gugguu kuva article 1

Gugguu

Lastenvaatteiden suunnannäyttäjä satsasi digimarkkinointiin

Gugguun vuosi on ollut poikkeuksellinen mutta hyvä. Laadukkaista ja vastuullisista lastenvaatteista tunnetun yrityksen liikevaihto on kasvanut 20 % tilikauden ollessa puolivälissä*. Kasvu keskittyi erityisesti verkkokauppamyyntiin, joka on Gugguun liiketoiminnalle äärimmäisen tärkeä. Tällä hetkellä 80 % liikevaihdosta tulee verkkokaupan kautta. Myös Helsinki Outletissa sijaitsevassa Gugguun myymälässä on riittänyt kävijöitä.  

Vuonna 2021 Gugguun digimarkkinointi otti harppauksia eteenpäin. Yritys on satsannut korona-aikana vahvasti digipuolen kehittämiseen ja kokeillut rohkeasti uudenlaisia markkinointikeinoja, sillä ajan hermolla pysyminen on lapsiperhekohderyhmässä tärkeää. Vaikka asiakastapahtumat jäivät korona-aikana pois, kokee yritys muuten säästyneensä poikkeusajan suurimmilta haasteilta. Esimerkiksi tuotantoon korona ei juurikaan vaikuttanut. 

Vastuullisuus on Gugguun toiminnan ytimessä, ja syksyllä 2021 yritys julkaisi toisen vastuullisuusraporttinsa. Siitä selviää, että toimenpiteitä ympäristön hyväksi on tehty jälleen päättyneenä vuonna. Gugguu otti esimerkiksi käyttöön uuden trikookankaan, joka on GOTS-sertifoitua luomupuuvillaa. Samoin yritys vaihtoi polyesterikankaan kierrätettyyn laatuun, jolla on GRS-standardi. 

Gugguun tavoitteena kansainväliset markkinat 

Kansainvälistyminen on jo parin vuoden ajan ollut Gugguun suurin missio. Onnistumisia on ollut, mutta tekemistä riittää vielä. Kilpailu ulkomailla on kovaa, ja se vaatii yritykseltä muun muassa isoja markkinointisatsauksia. 

Vuoden aikana Gugguu on edistänyt kansainvälistymistä luonnollisesti verkon kautta. Tavoitteensa tueksi yritys on saanut tukea ja tehnyt muun muassa markkinointitutkimusta ja erilaisia testejä. Vuoteen 2022 Gugguu suuntaakin siis vahvasti kansainvälistyminen edellä.

Panostajasta tullut tärkeä kumppani ja sparraaja 

Panostajan vaikutus heijastui myös tänä vuonna Gugguun toimintaan. Erityisesti tuki kansainvälistymisessä on kuluneen vuoden aikana ollut merkityksellistä – isoja päätöksiä ei ole tarvinnut tehdä yksin. Panostajan avulla Gugguu on myös onnistunut kasvattamaan merkittävän verkoston ympärilleen, mikä ei olisi ollut mahdollista yksin. Samoin arkiseen hallitustyöskentelyyn, esimies- ja mentoriohjelmiin yritys on saanut tärkeitä konkreettisia työkaluja.

* Gugguun tilikausi on Panostajasta poiketen 1.4.-31.3.