Lastenvaatteiden edelläkävijä panostaa verkkoliiketoimintaan
Gugguun vuosi 2020 lähti liikkeelle hyvin. Koronan vaikutus liiketoimintaan alkoi kuitenkin tuntua pikaisesti. Gugguu tarttui nopeasti tilanteeseen ja kehitti toimenpiteitä, joilla se pystyi varmistamaan kysynnän myös haastavassa tilanteessa. Koska huhtikuuksi suunnitellut lapsimessut peruuntuivat, järjesti Gugguu erilaisia verkossa pidettäviä verkkokauppatapahtumia kuluttajille. Myös digimarkkinointikampanjoihin panostettiin. Nämä toimenpiteet olivat tehokkaita ja syksyn osalta liikevaihto on lähtenyt kasvuun. Kokonaisuudessaan Gugguun liikevaihto laski kaudella hieman, johon vaikutti erityisesti jälleemyyjien määrän väheneminen.
Kansainvälistyminen etenee ja ennen koronaa suunnittelut myynnin ja markkinoinnin uusasiakashankintaan liittyvät toimenpiteet on muutettu kokonaan digitaalisiksi. Tämä hidastaa hieman Gugguun kansainvälistymistä erityisesti maissa, joissa Gugguun tunnettuus on vielä pientä tai sitä ei ole. Euroopassa muun muassa Saksan ja Ruotsin kuluttajat ovat olleet kiinnostuneita Gugguun tuotteista.
Tuote kestää pesua ja kulutusta vuosia. Sen pystyy siirtämään lapselta toiselle.
Vastuullisuus on Gugguun toiminnan ytimessa ja myös asiakkaat odottavat Gugguulta äärimmäistä vastuullisuutta. Siitä Gugguu myös tunnetaan. Gugguu kehitti vuoden 2019 aikana vastuullisuusraportointiaan ja alkuvuodesta 2020 se julkaisi vastuullisuusraportin sekä Eettiset periaatteet -raportin. Syyskuussa Eettisen kaupan puolesta RY julkaisi vuoden 2020 vuosittaisen raporttinsa, joka käsittelee suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuusraportointia ja läpinäkyvyyttä. Gugguu sijoittui tässä raportissa toiseksi parhaimpaan luokkaan. Sijoitus on Gugguun historian paras.
Näkymä vuoteen 2021 on positiivinen. Gugguu tähtää erityisesti uusiin aluevaltauksiin ja kansainväliseen kasvuun. Suomessa Gugguun vastuullinen brändi tunnetaan ja kysyntä kasvaa. Kuluttajat ovat erittäin tietoisia ja tekevät valintoja vastuullisuuteen perustuen. Markkinoinnissa yhteisöllinen ja asiakaslähtöinen tapa käydä vuoropuhelua kuluttajien kanssa on ominaista Gugguulle. Se haluaa ottaa asiakkaansa mukaan kokemaan elämyksiä. Myös erilaisia kumppanuuksiin perustuvia yhteistyömalleja on luvassa vuonna 2021.
* Gugguun tilikausi on Panostajasta poiketen 1.4.2019-31.3.2020